Seznam klávesových zkratek, prohlášení o přístupnosti
Hlavní stránka webu
Mapa stránek
Přejít na vyhledávání
Přejít na navigaci
Výuka tercie na Šumavě, den čtvrtý
Den první
Dnešní den začal příjezdem na chatu, kde jsme se ubytovali. Po krátké pauze jsme se seznámili s tím, jak to tady bude celý týden vypadat. Následoval oběd v podobě čočkové polévky a rizota. Po obědě krátká pauza a jde se na první program. Začali jsme krátkou procházkou v okolí naší chaty. Poznávali jsme přírodu a původ Šumavy, také jsme nasbírali nějaké porosty, které později budeme zkoumat.
Následoval sportovní blok. Kluci hráli hodinku fotbal a holky frisbee, jenže vzhledem k velkému větru, na posledních dvacet minut si šly nahrávat s volejbalovým míčem, některé hrály badminton. Opět krátká pauza a jde se na studijní část. Nikomu se moc nechtělo, ale myslím, že to konec konců rychle uteklo. Večeře a šlo se na básničky. Vzhledem k tomu, že někteří měli velice krátký čas na naučení, tak to všichni zvládli krásně a i s humorem. Večeř nám zakončila pěkná buřina, a pak už jen vyčistit zuby a spát.
Den druhý
Máme tu další den a celá třída se schází na snídani. Jako každé ráno nám studijní blok začíná matikou a češtinou. Poté krátká pauza a jde se na první činnost. Ve třech týmech jsme zkoumali hluk, dokonce jsme si sami zkoušeli měřit decibely, poté jsme se zabývali Austrálií a poslední blok v ranním programu byla dějepisná část. Oběd v podobě rajské a pak opět krátká pauza. Po obědě jsme začali zlehka, a to pracovním listem o krizových situacích. Pak jsme se vrhli na další aktivitu, která už tak pohodová nebyla. Po dvojicích jsme běželi takovou krátkou trasu lesem se stanovišti s otázkami. Teď se to zdá lehké, ale výběhy do kopce už tak lehké nebyly. Pak jsme se vrhli na týmový úkol, a to kreslit kytičky, ze kterých se dá dělat čaj. Tohoto úkolu se samozřejmě chopily holky, ale vzešly z toho krásné výtvory, které nám zdobí jídelnu. Po večeři se nám ukazuje, jak jednotlivé týmy umějí spolupracovat a komunikovat, píši totiž společný sloh. Ze začátku se to zdálo všelijaké, nakonec ale každý něco vytvořil a nedá se říct, že by se to nikomu nepovedlo. Pak už jen rozstřel v básničkách, kde síly byly tak vyrovnané, že je ani naše zkušená porota nedokázala seřadit a udělila všem plný počet bodů. Dnešek byl více vyčerpávající než včera, ale o to byl zábavnější.
Den třetí
Začíná nám třetí den. Všichni se ránu opět schází na snídaní a po ní se jako vždy dělá matika. Po snídani odpočinek. Poté jsme se opět seskupili do tří týmů a střídavě jsme dělali různé aktivity. Jeden z nich se týkal geografie, zjišťovali jsme místa, kde se narodili naši předci. Další stanoviště byla čeština, kde jsme dělali takový běhací diktát. No bylo vidět že pravopis budeme ještě muset procvičovat. A poslední část byla možná ta nejzábavnější, a to byly mikroskopy. Zkoumali jsme buňky mechu. Před obědem za námi ještě přišel pán z horské služby, říkali a ukazovali jsme si zásady první pomoci a ukazoval nám, jak vypadá jejich denní rutina. Poté už nastal čas na oběd. Po obědě oddych a první program. Rozdělili jsme se do šesti týmů a šli jsme takový orientační pochod. Kapitáni týmů dostali důležité informace k celé trase a také zakreslit mapu. Všichni zpátky dorazili do cíle, takže kapitáni zvládli mapu zakreslit dobře. Poté přijela paní ředitelka a měli jsme hodinu zpěvu, kde jsme si zopakovali písničky z minulého roku. Pak už jen večere a jde se na hlavní bod programu. Třídní showtime, který ale byl náročný, jelikož jsme se hodně překřikovali, nejlepší ale byla zřejmě "židlovaná". Pak už jen vyčistit zuby a spát.
Den čtvrtý
Začíná nám poslední den plný programu. Ráno jsme opět dělali aktivity ve třech skupinách. Střídali jsme se na třech stanovištích. Pracovní list na Austrálii, kde to byla spíše týmová práce než vyplňování pracovních listů. Biomy, kde jsme si říkali různé faktory, které je ovlivňují a poté jsme si je i sami zkusili vyskládat na mapu, mohli jsme použít ale jen věci, které se nacházely v okolí a pouze za pomocí atlasu. No a poslední zastávka byla dějepisné okénko, kde jsme se bavili o Třicetileté válce. Oběd a pak první program odpoledne. Začali jsme běhací hrou, kde jsme sbírali různě barevné papírové brouky pouze pomocí našich úst, každý brouk měl jinou hodnotu, tu jsme však ale neznali. I když tato hra byla celkem krátká, i tak byla náročná.
No a teď hlavní bod celého týdne. Cukrárna. Všichni si moc pochutnali, ale však nejvíc lidí zaujalo hřiště, které bylo opodál. Zpátky na chatu a teď už takový freestyle. Poslední hodinku a půl před večeří jsme sportovali, někteří běhali, hráli fotbal, volejbal, anebo hráli ping-pong proti panu Vačkářovi. Tenhle večer byl opravdu krásný a všem už začalo docházet, že už je vlastně konec týdne a pojedeme domů. Po večeři nastalo "Matějovo překvapení". Nejdříve jsme venku hráli "schovku", pak nastala pantomima po skupinkách, která se taky moc povedla. Pak už jen prodloužená večerka a poslední den s programem nám končí.
foto: MVa
-----------------------
V pondělí 15. září 2025 odjela tercie se svým třídním učitelem Mgr. Matějem Vačkářem a dalšími pedagogy Mgr. Radkou Křížovou, Mgr. Janem Macíkem, Mgr. Marií Michalovou na vzdělávací dobrodružství do srdce Šumavy. Místem pobytu bude Chata Churáňov.
Čeká je zde pestrý program, který propojí školní učivo s reálným světem, přírodou a týmovou spoluprací. Akci finančně podpoříme z FOTOSu a projektu OP JAK (Inovativní vzdělávání).
Každé ráno s hlavou bystrou
Den bude začínat krátkým studijním blokem – 15 minut matematiky a 15 minut českého jazyka, aby si žáci udrželi kontakt s běžnou výukou. Poté se rozběhnou do skupin (maximálně 10 žáků ve skupině), kde je čekají dopolední a odpolední aktivity zaměřené na badatelskou výuku, terénní pozorování a praktické úkoly.
Příroda pod mikroskopem
V rámci biologických aktivit budou studenti zkoumat rostliny a jejich části pod mikroskopem, učit se je určovat a zapisovat poznatky do přírodovědného deníku, pracovních listů. Chemie je zavede k analýze vody a půdy. Geografie je naučí pracovat s mapou a buzolou, zajímavým způsobem se seznámí s biosférou. Celý pobyt ukončí návštěvou meteorologické stanice Churáňov, kde jim profesionálové přiblíží svět počasí zblízka.
Slova, příběhy a historie
V českém jazyce budou žáci tvořit reportáže, deníky a reflexe, inspirované přírodou kolem nich. Dějepis je provede historií Šumavy – od sklářství po poválečné migrace. A tělesná výchova? Ta bude mít podobu turistiky, orientačního běhu a her v přírodě. V průběhu týdne studenty na Chatě Churáňov navštíví pracovníci horské služby se svým čtyřnohým přítelem.
Večer patří kolektivu
Po dni plném poznání se studenti večer sejdou u her na upevnění kolektivu, které podpoří vzájemnou důvěru, komunikaci a spolupráci. Tyto aktivity jsou vždy klíčové pro budování pozitivních vztahů ve třídě a pro rozvoj sociálních dovedností.
Co si odvezou?
Projektový týden přinese nejen nové znalosti, ale i nezapomenutelné zážitky dokumentované fotografiemi i jinými písemnými výstupy, které budou sdíleny na školním webu a dalších akcích. Studenti si odnesou dovednosti, které využijí nejen ve škole, ale i v životě – schopnost spolupracovat, pozorovat, reflektovat a tvořit.
Za celý tým organizátorů se na Šumavu těší
Radka Křížová

Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Adresa školy:
Na Sadech 308, 379 26 Třeboň
Sekretariát: | 384 722 612 |
Ředitelna: | 384 722 315 |
Email: | gymnaz@gymtrebon.cz |
Zřizovatel: Jihočeský kraj,
U Zimního stadionu 1952/2, 370 76 České Budějovice