Gymnázium Třeboň

Ráda bych, aby žáci chtěli a učitelé mohli.

Začátek školního roku má leccos společného se začátkem roku kalendářního. Nutí nás přemýšlet nad budoucností, bilancovat, plánovat, dávat si předsevzetí. Podléháme tomu většinou jen na pár dnů, maximálně týdnů, a běh všedních dní nás často až příliš brzy dostane zpět do zajetých kolejí.
Pro mě je začátek tohoto školního roku jiný i z dalších důvodů. Stala jsem se ředitelkou našeho gymnázia a musím se kromě výuky svých předmětů a péče o žáky začít starat o podstatně více věcí – o efektivní chod budovy, spokojenost učitelů i nepedagogických pracovníků a samozřejmě o funkční výchovně-vzdělávací servis pro žáky. Pomalu pronikám do tajů fungování naší instituce a hledám možnosti, kterými jej občerstvit. Jak už jsem řekla před pár měsíci u konkurzu – chci otevřít dveře ven i dovnitř. A dveřmi mohou vstupovat jen lidé - a především na ně se chci zaměřit. Vybavení naší školy je ve srovnání s ostatními spíše nadstandardní, je třeba ho začít maximálně využívat. Chci napomoci oživit čas školní i mimoškolní, v maximální možné míře nabízet našim žákům nové a nové možnosti, jak si mohou rozšiřovat obzory, jak poznávat nové lidi i sami sebe navzájem.
Gymnázium zaměstnává téměř tři desítky pedagogů – každý z nich dělá rád svou práci, každý z nich je profesionál a umí něčím zaujmout, inspirovat, a to je třeba podporovat a rozvíjet. Jestli něčím trpí české školství, je to trestuhodný nedostatek financí na další vzdělávání pedagogů. Kdo chce růst, musí se učit – budu hledat cesty, možnosti, jak to našim učitelům umožnit. Není pro školu nic důležitějšího, než spokojený učitel. Profesionalitu ale nebudu důsledně vyžadovat jen od svých kolegů, ale i od studentů. Kdo se nevzdělává, upadá…odpadá.
Výchovně-vzdělávací proces probíhá v naší škole podle smysluplných pravidel a já tu budu od toho, abych zajistila jejich dodržování. Žáci, kteří je budou dodržovat, budou mít vždy více šancí. Kdo umí hezky pozdravit, dostane zaplaceno vstřícností a snadnější komunikací, kdo umí poděkovat či poprosit, dostane vždy víc. Kdo se u toho ještě usměje, nejvíc. Potřebujeme tu takové, kteří umějí pomoci druhým, být vzorem, inspirací – myslete na to. Máloco je pro naše nejmladší žáky tak důležité, jako možnost vzhlížet, inspirovat se u těch starších. Budu k tomu spolu se svými kolegy hledat příležitosti, vím, že to může prospět oběma stranám.
Do příštích týdnů či měsíců chystáme několik novinek.  Chceme rozšířit nabídku mimoškolních činností a rádi bychom je z praktických důvodů koncentrovali do úterních odpolední. Otevřeme tělocvičnu všem, kteří vědí, že ve zdravém těle zdravý duch – v nabídce budou kromě vámi oblíbeného volejbalu, fotbalu či florbalu možnosti další – zumba, street dance, pilates. Ve škole máme několik stolů na ping pong, budeme hledat, kam je umístit, aby sloužily svému účelu. Tělocvikáři slíbili, že trochu rozmnožíme počet celoškolních sportovních turnajů. V úterý odpoledne také otevřeme knihovnu (jistě se mezi vámi najdou nadšení knihovníci/knihovnice, kteří pomohou Z. Kučerovi více propagovat a rozmnožovat poklady, které naše gymnaziální knihovna nabízí), plánujeme pravidelné schůzky/diskuse studentských rad – myslím, že do toho, jak maximálně využít prostory naší školy, byste měli vnášet svoje nápady i vy, naši žáci. Úterky budou k dispozici pro Rosochovy dějepisně-zeměpisné aktuality, z dřívějška velmi oblíbená, V. Pražákem vedená setkání nad společenskými (či jinými)hrami, scházet se může redakční rada GYMu či intelektuální klub Zpátečníků. K dispozici bude v nově vybaveném kabinetu vedle auly naše psycholožka Terezka Maříková, se kterou se budete moci nad šálkem dobrého čaje podělit o své radosti či starosti – a jistojistě se od ní dozvíte zajímavý názor. V aule budou k dispozici hudební nástroje pro muzicírování (či jen cvičení na – čerstvě naladěný! – klavír), v učebně septimy se hned po tom, co ji dovybavíme kvalitní audiotechnikou, může rozběhnout filmový klub. Je možné pro nejmladší ročníky otevřít počítačovou učebnu a začít realizovat kroužek IVT (nabízí I. Kubínová), chystá se atraktivní nabídka od našich španělštinářů, kteří se pokusí naplnit „dramaťák“ ve španělštině. Na úterky budou také směrovány různé zajímavé přednášky či diskusní fóra – na nás bude, abychom zajistili zajímavé hosty a na vás všech, abyste o toto projevili aktivní zájem. Čím více bude „chtivých“, tím zajímavější nabídka bude.
Velmi atraktivní spolupráci nabízí naší škole – kromě již zaběhnuté nepovinné výuky náboženství - místní pan farář, páter David Henzl. Všichni jste měli možnost poznat ho při jeho návštěvě naší školy, všichni jste slyšeli jeho velkorysé nabídky. Byla bych velmi šťastná, kdyby se podařilo vrátit naši školu v tomto smyslu k jejím kořenům – spolupráce s místní farností byla na začátku minulého století velmi intenzivní. Vzdělání, přístup, ochota a nadšení pana faráře mě naplňuje velkou nadějí, že se to může podařit – třeba někdo z vás využije jeho znalosti italštiny, latiny (ba dokonce řečtiny či hebrejštiny), snad projevíte zájem o přednášky na různá zajímavá témata (etika, bioetika, filosofie, literatura, náboženství), o diskusní fóra a setkání nad zajímavými tématy, kterých se chceme účastnit i my, učitelé. Dveře chci otevřít i Křesťanské akademii, jejich zajímaví hosté by měli přednášet i na našem gymnáziu a já bych jim to ráda umožnila. Snad budeme mít prostřednictvím těchto akcí možnost připomínat si ty opravdové životní hodnoty, kterých se nám v současné společnosti tolik nedostává, přemýšlet nad tím, jak se stát lepšími.
První školní den navštívil naši školu pan starosta Jiří Houdek. Při prohlídce školy jsme zavítali i do auly – do místa, kde se původně, na začátku minulého století, nacházela kaple. Oltář byl někdy ve dvacátých letech přestěhován na faru, kde slouží k modlitbě dodnes. Mile mě překvapil nápad pana starosty – Město hledá důstojné místo, kam by mohly být umístěné varhany z domu Štěpánka Netolického na náměstí, který se bude rekonstruovat. Myšlenka, že by mohly být varhany umístěny právě v naší aule – možná na místě, kde stával kdysi oltář – mě nadchla. S napětím budu očekávat, zda se někdy tento nápad zrealizuje.
Kromě volnočasových úterků zůstává v našem programu i několik dalších nabídek, z nichž většina bude navazovat na činnost z let minulých – nepovinná ruština, francouzština, němčina, psaní všemi deseti, ranní fotbálek či volejbal (dle zájmu) či skvělé otevřené semináře z dějepisu. Samozřejmě i nadále bude pro vás poctivě pracovat celá redakční rada časopisu GYM, která vám bude i v tomto školním roce každé dva měsíce přinášet nové číslo s atraktivním obsahem. Dál můžete sledovat i jeho webové stránky.
Další novinkou, jejíž realizaci mohu přislíbit, bude významná rekonstrukce našich webových stránek. Jsme si vědomi toho, že je to stále důležitější pojítko mezi námi a vámi, mezi školou a veřejností. Chceme přinášet co nejkompletnější servis pro vás, naše žáky, i pro vaše rodiče. Chceme, aby byl náš web co nejvěrnějším odrazem všeho, co se ve škole odehrává. Pravidelně aktualizovaný obsah je pro tuto chvíli daleko důležitější než supermoderní grafika, i na tu se ale chceme do budoucna zaměřit. Rádi bychom také maximálně zefektivnili spolupráci se Sdružením rodičů, které je už dlouhá léta významnou součástí činnosti školy. Sdružení je – i díky poctivé práci manželů Haiderových - trvalým pomocníkem při organizaci různých akcí, spolufinancuje některé aktivity či vyplácí studentská stipendia. Je nutné pomoci této spřátelené instituci shánět maximum finančních prostředků z různých zdrojů (rodiče, soukr. firmy), abychom ji mohli využívat k dalšímu rozvoji školy – včetně nabídky mimoškolních aktivit pro naše žáky.
V červnu jsme skončili s prací na velkém projektu Konkurenceschopnost pro Třeboňsko, od 1. srpna se rozběhl další – s trochu suchopárným názvem „EU peníze školám“. Naše škola si díky těmto prostředkům bude moci dovolit zaměstnat školní psycholožku, někteří učitelé budou vypracovávat tzv. DUMy – digitální učební materiály. Snad i to přispěje k dalšímu zkvalitnění naší výuky – stejně jako to, že v nejbližších měsících dovybavíme i za tímto účelem všechny třídy srovnatelně kvalitními novými počítači a audiotechnikou.
I kdyby se povedla zrealizovat jen část našich plánů, měli byste v tomto školním roce pocítit „průvan otevřených dveří“. Milí žáci, kéž by vás to motivovalo k co nejusilovnějšímu poctivému studiu, bez kterého by naše gymnázium nikdy nebylo tak konkurenceschopné a díky kterému se z vás jednou stanou úspěšní a hlavně spokojení lidé. Důležité věci stojí většinou nejvíce úsilí, úspěch nepřijde nikdy sám od sebe. Pamatujte si to.
 

Přeji nám všem smysluplně naplněný školní rok 2012 – 2013.
Anna Kohoutová, ředitelka školy
 

Koktavá Anna

Chcete udělit souhlas s využíváním sledovacích cookies?
Další informace

Přijmout Odmítnout