Seznam klávesových zkratek, prohlášení o přístupnosti
Hlavní stránka webu
Mapa stránek
Přejít na vyhledávání
Přejít na navigaci
Novinky pro školní rok 2025/2026
Vážení rodiče, milí žáci,
dovolte mi, abych Vás seznámila s tím, co nás čeká v letošním školním roce, co máme za sebou, na co můžeme navázat, jaké máme ambice.
1 Budova
Budova školy je stále z čelní části částečně pod lešením. Jedna z největších investičních akcí od doby, kdy jsme v roce 2018 realizovali půdní vestavbu, se přehoupla do poslední třetiny. Proinvestováváme společně se zkušenou a místa znalou stavební firmou VIDOX více než 11 milionů korun na dokončení našich plánů, totiž uvést do provozu všechny půdní prostory včetně toho nejkrásnějšího a zároveň pro rekonstrukci nejzranitelnějšího: unikátního mansardového podkroví umístěného v centrální části budovy nad stávající aulou. V roce 2018 jsme tuto druhou etapu realizace půdní vestavby nemohli z finančních důvodů dokončit, letos se nám to díky velkorysosti a podpoře našeho zřizovatele povede. Dle plánů Ateliéru 111 dochází k citlivé proměně charismatických půdních prostor, která bude v maximálním souladu s historickým charakterem budovy. Naším záměrem je vytvořit víceúčelový sál určený k formální i neformální výuce, bude zde skvělá akustika pro výuku hudební výchovy nebo k realizaci odborných přednášek. Prostor bude k dispozici také třídním učitelům pro setkávání s žáky nebo pro dramatický kroužek k pravidelným zkouškám. Stavba by měla být dokončena do konce října 2025 – naštěstí kromě toho, že nemůžeme používat hlavní vchod, nijak neomezujeme výuku či provoz školy uvnitř budovy. Průběh stavby můžete sledovat zde.
Všechny prostory školy prošly v průběhu letních měsících důkladnou revizí, několik učeben jsme vymalovali, drobnou změnou prošla učebna a kabinet dějepisu, kde jsme zazdili již dávno nefunkční „okénko“, které dříve fungovalo pro umístění televize a videotechniky. V učebně dějepisu jsou proto nainstalovány nové reproduktory, zvuk tedy zůstane při případných projekcích stejně kvalitní. Na horolezecké stěně v tělocvičně jsme nechali přestavět všechny cesty. Nově jsme vybavili kancelář paní ekonomky, připravili jsme zde i zázemí pro naši novou kolegyni Lenku Vetýškovou, která se kromě svých učitelských povinností stává výkonnou manažerkou FOTOSu.
2 Informační technologie a AI
Obě dvě učebny informatiky se nám povedlo vybavit novými počítači a LCD. Pro menší učebnu PC2 jsme zvolili malé litrové počítače ACER Veriton N. Ty mají jedinečnou montáž přímo na monitor a nezabírají tak žádné místo ve stole. Místo tabule jsme zvolili velký interaktivní displej, který nám umožňuje spoustu nových funkčností, včetně distanční nebo hybridní výuky.
Do větší učebny PC1 byly vhodnější klasické počítače ACER Veriton S. Plně nám pokrývají počet studentů celé třídy. V obou učebnách máme výkonné procesory Intel i5 nejnovější čtrnácté generace, 16GB paměti a rychlé SSD disky. Monitory krom kvalitního obrazu splňují i nejpřísnější hygienické normy vyzařování a minimalizace produkce modrého světla. Tím jsme splnili technické podmínky pro kompletní přechod na nejnovější Windows 11. Rozšiřujeme možnosti, které nám naše ICT vybavení umožňuje. Plně využijeme Microsoft365 v nadstandardní verzi A3. Studenti pracují na nejmodernější technice a software, které nám může závidět kdejaká špičkově vybavená firma. Nově má každý student k dispozici prémiovou licenci grafického systému Canva. Všechny licence jsou studentům dostupné i na svá soukromá zařízení všech platforem. Ať používají Windows, Android, Apple nebo Linux… hodnota softwaru, který studentům poskytujeme má hodnotu mnoha tisíc korun ročně. K dispozici mají i robustní školní wifi síť, zapojenou v systému eduroam. Zařízení si mohou dobíjet v novém dobíjecím hubu ve školním bistru.
Stále větší samozřejmostí je pro nás dospělé spolupráce s umělou inteligencí – její turbulentní průnik i do českého školství v něm musí vyvolat reakce, často dramatické změny. Problémem (spíš výzvou) bude vždy to, že každý z nás reaguje na změny jinak. Někdo okamžitě, někomu to bude trvat měsíce, někdo změny tohoto typu nepřijme vůbec. Přijetí potřeby změny ze strany pedagogů se pečlivě věnujeme – dostávají prostor k debatě i podporu změny uskutečňovat. Sdílíme úspěchy, inspirujeme se navzájem, začleňujeme nové postupy do každodenní praxe školy. Máme mezi sebou odborníky, kteří postupnou změnu systematicky sledují, vyhodnocují – a hlavně jsou užitečnými průvodci a oporami. Mezi nejdůležitější osobnosti tohoto typu patří u nás respektovaný Karel Vávře, který je součástí týmu předmětové komise informatiky, pracuje v tomto ohledu jako jakýsi „vývojář a hledač cest“, založil pro učitele tzv. TIK Cafe = pravidelná setkávání nad tématy s tímto souvisejícími. Jeho úkolem není řídit změnu shora, ale budovat důvěru a nadšení zevnitř. Uvidíme, jak se naše nadšení podaří přenést směrem k žákům. I oni se v brzké době dozvědí o některých změnách – velkým tématem je pro nás například zrušení psaní závěrečných prací ve stávající podobě od příštího školního roku. Hledáme způsob, jak dovednosti, které jejich tvorbou žáci získávají, využít jinde a jinak.
Zůstáváme pilotní školou iniciativy Evy Nečasové AI dětem, na téma Digitální wellbeing připravujeme seminář pro celou školní sborovnu. Zajímá nás i názor rodičů na tématiku AI, plánujeme využít jejich názory a potenciál – připravujeme pro ně dotazník, který snad prozradí více.
3 FOTOS
Od nového školního roku spouštíme díky odkazu Toma Schreckera iniciativu FOTOS – promyšlený podpůrný program pro žáky i učitele. Chceme naučit žáky využívat maximum možností dalšího rozvoje, chceme je naučit psát žádosti, zvažovat možnosti, využívat svůj potenciál. Máme připravenou řadu akcí, které chceme z prostředků FOTOSu podpořit již v září a říjnu – rádi ulevíme rodinným rozpočtům od stále se zvyšujících nákladů na dopravu (Svatováclavské exkurze, geograficko-biologický kurz pro tercii na Šumavě, expedice Solnohradsko aj.), nechceme, aby peníze byly překážkou v účasti žáků na vzdělávání mimo budovu školy. V průběhu školního roku zažijí žáci mnoho setkání s odborníky zvenčí – chceme promyšleněji a častěji dopřávat účast na odborných přednáškách talentovaným žákům průřezem všech ročníků, těšíme se, že budeme pro tyto účely moci využívat nový prostor půdního přednáškového sálu. Žáci se v prvních dnech školy seznamují s možnostmi žádat o příspěvek na studijní pobyty doma i v zahraničí, budou maximálně motivováni pro využívání prostředků FOTOSu k různým individuálním či skupinovým projektům, odborným cestovatelským expedicím, kulturním i sportovním aktivitám. Těšíme se na jejich růst – a jsme si jistí, že iniciativa FOTOS přichází naprosto ideálně v době, která díky nástupu AI ušetří v mnohém čas a prostor na realizaci těchto mimořádných aktivit pro žáky i učitele. Garanty fungování FOTOSu se stali i čelní představitelé Jihočeského kraje: 1. náměstek hejtmana Tomáš Hajdůšek a náměstek pro školství David Štojdl, čestnou roli patronky přijala vykonavatelka poslední vůle Toma Schreckera Natálie Fajkusová Bočorišvili, která nám jako hlavní host zahájila nový školní rok. Vizuální identitu včetně nádherného loga FOTOS pro nás vytvořil českobudějovický grafik Marek Vácha - logo tvoří na homepage našeho webu i proklik na všechny informace o FOTOSu, je i součástí první sady propagačních materiálů, které dostali všichni naši žáci a učitelé.
4 Škola, výuka
- Běžnou výuku budeme i letos prokládat promyšlenou nabídkou volnočasových aktivit, které nám dovolují nabízet nadstandardní péči talentovaným a zvídavým žákům. V loňském roce jsme odpilotovali tzv. instruktorský kroužek vedený Terezou Maříkovou a Martinem Krynickým, rozhodli jsme se v něm pokračovat. Vyučující, kteří kroužky vedou, mají pro jejich provoz skvělé podmínky i předpoklady - doporučujeme je v maximální možné míře využít (poplatek 150,- Kč/na rok je symbolický a stane se našim účastnickým příspěvkem v Asociaci středoškolských klubů, díky kterému můžeme každý rok nakupovat do těchto kroužků vybavení)
- Stále zůstává naší velkou prioritou mediální výchova, kterou se nám daří implementovat do různých předmětů. Plánujeme organizovat různá setkání, projekty, debaty, přednášky a aktivity s tímto související (určitě využijeme podpory FOTOSu).
- I letos jsme v pedagogickém sboru přivítali (staro)nové tváře – naše absolventka Jana Kučerová k nám nastupuje jako vyučující chemie (v aprobaci má i biologii), Lenka Vetýšková u nás již před více než 15 lety učila ještě pod dívčím jménem Janovská, vrací se na výuku španělštiny (v aprobaci má i angličtinu a český jazyk), na starost bude mít jako výkonná a kreativní manažerka činnost FOTOSu.
- Získali jsme další významné finanční prostředky ve výši 2 111 985,- Kč z grantu OP JAK (tzv. šablony) – plánujeme je využít na financování školní psycholožky, kariérové poradkyně, další vzdělávání pedagogů a na inovativní vzdělávání (skvělý doplněk aktivit FOTOSu).
- Zakoupili jsme několik nových sad učebnic pro žáky nižšího gymnázia (atlasy světa, anglický jazyk, chemie)
- Do pravidelných exkurzí jsme zařadili některé další pro žáky nižšího i vyššího gymnázia (pro nejstarší ročníky jsme např. nasadili vícedenní badatelskou cestu za ledovcem do Rakouska v rámci Svatováclavských exkurzí, sekunda se v červnu vydá na dvoudenní expediční cestu do Prachovských skal atp.)
- Lyžařský kurz pro sextu a 2. ročník letos organizujeme opět úplně jinam než vždycky – žáci si tentokrát zalyžují v rakouském Hinterstoderu (rodiče i žáky jsme o tom nechali hlasovat, stejně tak to plánujeme v příštím roce).
- S kompletním personálním zajištěním nového školního roku se můžete seznámit zde.
- Poradna školní psycholožky bude i nadále nabízet stále vyhledávanější canisterapii.
- Nadále budeme využívat on-line schránku důvěry – proklik na ni je z úvodní webové stránky přes oranžovou ikonku.
O všem, co pro Vás chystáme, nebo co se právě uskutečnilo, se budete spolehlivě dozvídat právě z našich webových stránek. Stejně tak sdílíme aktuální dění i na pravidelně aktualizovaných sociálních sítích, kde uvítáme Vaše komentáře a podněty.
Přeji nám všem co nejzajímavější školní rok – plný naplněných individuálních i společných výzev. Přemýšlejme každý nad tím, co můžeme udělat ve prospěch celku, ale zároveň mějme na paměti, že svůj život máme ve vlastních rukou. Škola není zárukou osobního naplnění – ale pokud se nám podaří vytvořit prostředí, které k němu může přispět, pak má naše práce skutečný smysl. Jsem si jistá, že v dnešním turbulentním světě je často důležitější to, co skutečně prožíváme – vztahy, emoce, sounáležitost – než to, co se dozvídáme. A právě proto by škola neměla jen předávat vědomosti, ale měla by pomáhat objevovat smysl fungování světa, podporovat vznik kvalitních vztahů, rozvíjet zdravé emoce a vytvářet prostředí, kde se každý může cítit přijímaný a důležitý.
S úctou k práci nás všech,
Anna Koktavá, ředitelka školy

Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Adresa školy:
Na Sadech 308, 379 26 Třeboň
Sekretariát: | 384 722 612 |
Ředitelna: | 384 722 315 |
Email: | gymnaz@gymtrebon.cz |
Zřizovatel: Jihočeský kraj,
U Zimního stadionu 1952/2, 370 76 České Budějovice