Gymnázium Třeboň

Dopis od školní psycholožky

Milí rodiče našeho gymnázia,

ke konci školního roku a ke konci mého tříletého působení na gymnáziu v Třeboni bych vám chtěla říci pár slov. A protože se týkají vysvědčení, a moc hezky o něm píše organizace Locika, vypůjčila jsem si od ní na toto téma pár slov.

Vysvědčení představuje častou obavu mnoha školáků i jejich rodičů. Musí to tak ale být? Stojí známky za stres dětí a jejich rodičů? Je nutné, aby známky pro ně byly prioritou? Odpověď zní - nemusí, nestojí a není to nutné. Známky totiž nejsou vším!

Dobré známky by měly být pro děti, rodiče i učitele znamením, že si děti osvojily látku tak, jak měly. Špatné známky jsou naopak znamením, že dítě má v učivu mezeru. Ta může být způsobena mnoha faktory - látka nebyla dostatečně probraná, učivo je pro dítě příliš obtížné, dítěti se ve škole z různých důvodů nedaří soustředit (např. kvůli tomu, že zrovna prochází náročnou životní situací, ve třídě je příliš mnoho rušivých podnětů atp.), dítěti chybí znalosti strategií efektivního učení.

V každém případě je důležité zdůraznit, že známky nevypovídají o inteligenci či schopnostech dětí. To, jaké známky dítě dostává, je ovlivněno mnoha faktory. Jedním z nich je i to, zda děti cítí ze strany okolí tlak, aby domů nosily jen dobré známky. Tlak na dobré známky může u dětí negativně ovlivňovat jejich výkon při testech a zkoušení. Dítě díky nadměrnému tlaku zažívá stres a úzkost. Stres a úzkost narušuje pozornost, paměť a další myšlenkové procesy. Příliš velkým tlakem na výkon tedy paradoxně dobrým známkám bráníme.

A jaké jsou další důvody, proč nebazírovat na perfektních známkách? I když to tak někdy může působit, dobré známky nejsou a neměly by být cílem školní docházky. Škola by primárně pro děti měla představovat místo, kde mají příležitost získat pozitivní vztah k učení, učit se novým dovednostem a znalostem, a díky tomu naplňovat svůj potenciál. Ve škole si děti současně kromě faktických znalostí osvojují dovednosti jako je spolupráce, hledání kompromisu, respektu ke druhým, tolerance, hledání nových a tvořivých řešení atp. Tyto dovednosti se však bohužel ve škole známkami nehodnotí, přestože mají v životě často větší význam než teoretické znalosti.

Další věcí je, že pokud rodiče kladou na první místo bezchybný výkon, mohou zabránit dětem naučit se chybovat a riskovat. A to je velká škoda. Chyby jsou součástí procesu učení. Chyba a následné poučení z ní dětem umožňuje se v životě posouvat dál. Kladení přílišného důrazu na známky také může vést k narušení vztahu k učení, ztráty zájmu vzdělávat se a radosti ze samotného procesu osvojování nových znalostí.

Jak se tedy ke známkám a škole postavit? Nebuďte sběrateli známek.

  • Diskutujte s dětmi o tom, co je ve škole baví a co jim přináší radost. Podporujte je v tom.
  • Vysvětlete dětem, že chyby jsou přirozenou součástí procesu učení. Chyby jsou příležitostí ke zlepšení a výzvou k posunu.
  • Ukažte dětem, že na prvním místě je mít radost z učení, nových poznatků a objevování nového. Nikoliv ze sbírání známek.
  • Oceňujte a vyzdvihuje jejich úspěchy. Pokud dětem nejde matematika ani čeština, najděte společně jiný předmět/oblast, ve které se jim bude dařit.
  • Ukažte a vysvětlete dětem, že nemá smysl se porovnávat se spolužáky (a sami to také nedělejte). Každý jsme dobrý v něčem jiném a každý z nás má jiné výchozí podmínky.
  • Pokud dětem něco nejde, hledejte možnosti a řešení, jak je podpořit a jaké podmínky zajistit pro to, aby se jim dařilo víc.

Děti za špatné známky netrestejte. Známky jsou výsledkem, který nemohou stoprocentně ovlivnit. Zaměřte se raději na míru jejich snahy a kvalitu přípravy. Pokud je podle vašeho mínění jejich snaha či příprava nedostatečná, řekněte dětem jasně, jakou snahu a kvalitu očekáváte. Poraďte a ukažte jim, jak se lépe připravovat a proč má smysl se více snažit. Aby děti něčeho mohly dosáhnout, potřebují pro to ty správné nástroje a podmínky. A od toho je i ve Vaší škole školní psycholog, který se na Vás opět bude těšit příští školní rok!

Krásný pátek s vysvědčením a krásné léto Vám přeje

Lucie Doležalová

školní psycholog Gymnázia Třeboň

Chcete udělit souhlas s využíváním sledovacích cookies?
Další informace

Přijmout Odmítnout